Hva du kan si for å hjelpe barnet gjennom store følelser - Verdensdagen for psykisk helse 2020

Å hjelpe et barn gjennom store følelser gir dem mulighet til å kjenne på en av de viktigste pilarene i psykisk helse: å ha gode relasjoner. Sterke følelser kobler ut den delen av hjernen som styrer tanker og fornuft. Barn trenger hjelp til å regulere følelser for å kunne koble på tenkehjernen når følelseshjernen har tatt over. Da nytter det ikke med logiske beskjeder, tips eller velmenende råd. Vi må først hjelpe barnets følelseshjerne til å roe seg, slik at barnet får kontakt med tenkehjernen igjen.

Plakaten med det du kan si.pdf

Du, som jeg, har sikkert sagt noe sånt som "er det noe å gråte for?”, "det kan da ikke være så farlig", "det går over" til barnet ditt når de er i store følelser. Det er en helt vanlig måte å møte et gråtende barn på, og ikke minst forståelig. Samtidig er dette svært lite hensiktsmessig. Det er nemlig ingen barn som slutter å være lei seg eller sinte fordi vi sier de bør det. Det skaper ofte bare mer frustrasjon og forsterker de vonde følelsene. Barnet vil i tillegg føle seg avvist og alene.

Å hjelpe et barn som er lei seg, er egentlig ikke noe hokus pokus og det er ikke alltid så mye som skal til. Et rolig kroppsspråk, en varm inntoning (at stemmen din er varm og rolig) og snille øyne sammen med noen beroligende ord er oppskriften. Vi i Hjernelæring vil gjerne hjelpe deg med hva du kan si til barnet ditt (eller eleven din) for å roe ned den aktiverte delen av hjernen, som vil gi barnet mer tilgang til den delen av hjernen som er åpen for refleksjon og gode råd. I Hjernelæring snakker vi ofte om å hjelpe Speideren (systemene som søker belønning) og Vokteren (flukt- og fryktsystemene) til å roe ned så Den kloke (tenkesystemene) slipper til.

Her har du noen muligheter, test dem ut med ditt barn for å se hva de liker best. Det er også fint å fortelle dem om hvordan hjernen virker. ETTER at du har hjulpet dem å roe ned, vel og merke :)

Du kan for eksempel si:

  • “Dette hører jeg er vanskelig for deg”

  • “Jeg vil gjerne hjelpe deg til å få det bedre”

  • “Lille venn, nå hører jeg at du ikke har det noe godt”

  • “Fortell, så lytter jeg uten å si noe”

  • “Jeg hører du er lei deg, og det er helt ok”

  • “Jeg ser at dette er vanskelig for deg”

  • “La oss ta en pause sammen”

  • “Jeg ser at du gråter, men jeg vet ikke hva du trenger. Kan du hjelpe meg til å forstå”

  • “Jeg vil hjelpe deg med å løse dette”

  • “Er det noe jeg kan gjøre for deg?”

Dersom barnet ikke er klar for få å kontakt og det kanskje blir mer lei seg eller sint, da kan det være bedre å holde seg litt på avstand, men i nærheten. Fortell barnet at du hører at hen trenger litt tid for seg selv, og at du vil være i nærheten så hen kan ta kontakt når hen trenger det.

Last ned plakaten, du kan henge den synlig sted så du husker hva du kan si. Jo mer du øver deg, jo lettere vil det ordene komme naturlig etterhvert. Hjernen elsker repetisjon :)

God Hjernelæring!

Har du ikke tilgang til Hjernelæring Skole?
Vi lager ferdige prosjekter som bygger god sosial og emosjonell kompetanse hos barn på 1-4. trinn. Undervisningsopplegget er gratis. Lag en bruker så sender vi deg neste ukes tema mandag morgen.

Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår