Vil du også ha ro i klassen?
Hjernelæring Skole hjelper deg å lære bort følelsestrening, et
superverktøy for å skape et godt, lærende klassemiljø.
Ikke nok tid i hverdagen?
Alle lærere vet hvor viktig det er å trygge alle barna i en klasse, både faglig og sosialt. Men, det tar mye tid og fokus, spesielt de første årene på barneskolen. Og det er krevende arbeid.
Med Hjernelæring Skole blir denne prosessen enklere, mer effektiv og mindre tidkrevende. Opplegget er spesielt tilpasset 1-4. trinn.
Fiks ferdige, ukentlig temaer
Hvert tema er laget av våre psykologer og pedagoger for å gradvis bygge robusthet hos barna, på barns premisser med lek og moro, i henhold til barns normale utvikling.
De ukentlige temaene er delt inn i fem hovedtemaer:
Hjernen er kjernen
Følelseshjernen - hjernens fokus
Følelsestrening - emosjonell kompetanse
Den sosiale hjernen - sosial kompetanse
Behovshjernen - hjernens prioritering
Hvordan bruke et tema
I den ukentlige Hjernelæringstimen bruker du temaet for å trigge samtaler om hjernen og følelsene i klassen
Samtalene, lekene og oppgavene bygger robusthet hos barna
Du kan dele ukens tema med foreldre som lager seg en bruker, så de også kan lære det felles Hjernelæringsspråket. Det gjør det enklere å komme frem til gode løsninger i felleskap.
Hvorfor fungerer det?
Psykologisk forskning vet at et felles fundament og et felles språk om følelser er viktige bestanddeler i å kunne følelsestrene.
Kunnskap om hvordan og hvorfor hjernen lager følelser gjør at barn enklere forstår seg selv og følelsene sine. Det skaper robuste barn som enklere får til å ha det fint sammen med andre. Da blir det også enklere å lære.
Å få mest mulig effekt
Hjernelæring Skole fungerer, som andre tiltak, best ved systematisk innsats over tid. Det sagt, følelsestrening er alltid bra, uansett omfang.
Her er nivåene du kan bruke Hjernelæring Skole på:
I en klasse
På hele av trinnet
På hele skolen
I hele kommunen
I alle tilfeller øker nytten når foreldrene blir koblet på, så invitér dem inn med en gang.
Trøbbel i klasse-rommet?
Vi har satt sammen mindre prosjekter som tar sikte på bidra til å løse opp der klasser har satt seg fast i uheldige mønstre. Da trenger barna andre alternativer for oppførsel og det får de gjennom å jobbe med et tilpasset utvalg av Hjernelæring Skole.
Foreldrene kobles på om læreren ønsker og kan gjøre en innsats hjemme.
Jeg vil ikke være psykolog
Det trenger du ikke. Men med oss kan du enkelt bruke triksene fra psykologien inn i de relasjonene til barna du uansett former. Du kan bli enda mer bevisst på følelsestrening og få:
økt trygghet i klasserommet; det er mulig å ta ansvar
økt kontakt med barna, dermed bedre klasseledelse
økt glede og stolthet over å bidra i det store bildet
Hjernen er kjernen i følelsestrening
Kunnskap om hvordan og hvorfor hjernen lager følelser gjør at barn enklere forstår seg selv og følelsene sine.
Det er hjernefigurene som leder oss inn i denne spennende verdenen av følelser:
Speideren søker etter gode følelser, Skattekisten samler kunnskap, Den kloke hjelper oss å tenke og Vokteren passer på at vi holder oss unna farer.