Hva med barna som virkelig strever med konsentrasjon

Som vi har lest om tidligere i bloggen er konsentrasjon vår evne til å samle tankene og ikke la oss påvirke av negativ stimuli. Hva som er negativ stimuli er selvsagt individuelt, og henger også sammen med vår evne til selvregulering. Selvregulering følger en naturlig modning og utviklingsprosess og er et tema vi skal komme tilbake til i bloggen. Å streve med konsentrasjon og selvregulering i de første skoleårene er helt normalt fordi hjernen, og særlig vår evne til organisering, struktur, planlegging og problemsløsning (eksekutive funksjoner), ikke fungerer helt som hos voksne enda. Disse funksjonene er ikke fullt utviklet før i ungdomsårene og for noen enda senere. Dette betyr at de yngste skolebarna trenger voksenstøtte for å samle seg for å lære.

Har du ikke tilgang til Hjernelæring Skole?
Vi lager ferdige prosjekter som bygger god sosial og emosjonell kompetanse hos barn på 1-4. trinn. Undervisningsopplegget er gratis. Lag en bruker så sender vi deg neste ukes tema mandag morgen.

Manglende evne til selvregulering og konsentrasjon kan for noen barn være et vedvarende og utpreget problem. Det kan være nevrologisk (eks ADD/ADHD) eller psykologiske årsaksforklaringer. Langvarig stress, uro, angst og nedstemthet kan noen av de samme symptomene som utviklingsforstyrrelser som eksempelvis ADD/ADHD. Mangel på kunnskap om barnets uttrykk kan innebære at det blir møtt på en måte som forsterker symptomene.

Den glemsomme kan ha vansker med å komme i gang og fullføre skolearbeidet. Disse barna kan skape frustrasjon hos mange og står i fare for å få merkelapper som lat, umoden, krevende og den som forstyrrer for de andre. Et viktig mantra kan være at barn gjør så godt de kan. Det er ikke fordi de ikke gidder at de ikke gjør det de får beskjed om, men fordi de ikke får til. Barn som strever trenger voksne som er støttende, rolige og fungerer som barnets anker og trygghet for å bidra til at disse barna utvikler et sunt og godt selvbilde.

Vokteren som passer på at du er trygg,
Den kloke som hjelper deg å ta gode valg,
Speideren som hjelper deg med å få det som er godt for deg.
Skattekisten som lagrer det som er viktig så du kan bruke det igjen

I Hjernelæring snakker vi om at Vokteren, Speideren og Den Kloke må være i balanse for at barnet skal ha et sunt forhold til seg selv og andre. Når Vokteren roper at det er fare og vil forlate klasserommet eller Speideren blir opptatt av et Donaldblad som ligger i sekken er det krevende for Den Kloke å ta gode valg som fremmer læring. Vokteren eller Speideren kan bli aktive av nevnte grunner og barnet vil da trenge å bli sett, forstått, akseptert og regulert. For å få med de barna som av ekte årsaker ikke får til å være oppmerksom kan du som lærer tenke at både faglige og sosiale tiltak kan bidra til at også disse kan nå sitt evnemessige potensial.

 

Hvordan jobbe med barna i klasserommet

I hjernelæring er vi opptatt av å definere normalbegrepet vidt. Det betyr at du som lærer kan fremstå som en god rollemodell for aksept av ulikhet selv om dette inneimellom kan være krevende fordi barn treffer oss på ulike måter. Det skal vi komme tilbake til. Foreløpig vil vi komme med følgende tips for å engasjere alle.

Holdningsarbeid - snakk med barna om hva de er gode til (her teller alt!) og hva de kan øve på

Rask belønning - gi kortere arbeidsøkter og umiddelbar belønning til de som kan profitere på det

Vær fleksibel - gi barnet pauser med andre oppgaver hvor de føler de deltar og mestrer (eks: være med å hente skolemelk)

Velg fokus - bidra til å øk barnets mestringsfølelse ved å vie oppmerksomhet til det barnet får til da det kan skape positiv forsterkning

Støtt barnet - Hjelp barnet både i å komme igang og avslutte oppgaver

Bruk kroppsspråk - avtal med barnet et tegn (eks: legge en hånd på skulderen) dere kan ha som signaliserer at en oppgave skal påbegynnes

Åpenhet - del med barna hva som gjør at du selv mister konsentrasjonen innimellom


 

Hva med deg?

Reflekter over dine egne strategier for hvordan du mister og gjenvinner fokus både på jobb og privat.


Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår