Øk konsentrasjonen: lukk munnen og åpne nesen

Lærerens viktigste og mest prioriterte oppgave er å legge til rette for at barn skal lære. Visste du at pust kan hjelpe deg? Det er faktisk sånn at når vi puster dypt ned i magen så evner hjernen å rydde vekk tanker og lage plass til ny kunnskap; pust hjelper oss å fokusere. Dette er en av de enkleste verktøyene å bruke for å legge til rette for læring.

Et klasserom skal ha et godt nok miljø for god nok innlæring. La oss tygge litt på det ordet: innlæring. Det handler om at kunnskap skal inn til hjernen og hukommelsen. I tidligere innlegg har vi snakket om glemsel og hjernens minnekapasitet. I dag vil vi snakke om konsentrasjon. Evnen til å konsentrere seg påvirker innlæringen. Det påvirker derimot ikke hvor mye man kan lære, det er viktig å huske på.

Alle elever er født med ulik evne til å konsentrere seg. Noen har god, noen har lav. Det har du nok god erfaring med som lærer. Evnen til å konsentrere seg er noe elevene har med seg fra fødsel, akkurat som intelligens, farge på øynene og hvordan nesa krummes. Konsentrasjon betyr samling, det handler altså om å samle tanker rundt noe.

Selvom det finnes uenighet om hvorvidt man kan øke den medfødte konsetrasjonsevnen, så kan vi alltid tilrettelegge slik at det bli lettere for elever å konsentrere så de kan utnytte sitt potensial. Å streve med å samle tankene fra tid til annen er helt normalt fordi vi påvirkes både av indre stimuli (fra kroppen) og ytre stimuli (fra omgivelsene).

Ulike stimuli kan aktivere hjernen og dens funksjoner på forskjellig vis. I Hjernelæring snakker vi om at Vokteren roper høyere eller blir større når vi blir utrygge og det kan gjøre det krevende å konsentrere seg. I andre tilfeller er det Speideren som roper høyt når vi oppdager eller tenker på noe som er godt, for eksempel god mat eller skjerm. Den Kloke er den som forsøker å sjonglere mellom innspillene fra disse og ta gode valg, den tenkende. Når disse tre kommer i ubalanse, at en eller flere overtar plassen, kan det gå utover vår evne til å konsentrer oss der og da. Til barna pleier vi å si at de må være omtrent like store så de kan snakke sammen og hente tidligere erfaringer fra Skattkisten.

I dag har vi som nevnt lyst til å trekke frem pusten som et verktøy for å skape et roligere og klarere hode. Forskning viser at en spesiell måte å puste på, nemlig dypt i magen med lukket munn på innpust og en sssss-lyd på utpust, gjør det lettere for hjernen å fokusere bort fra det som er distraherende. I Hjernelæring kaller vi pustepausene Tenkepauser. For hjernen tenker HELE tiden og når vi gir hjernen en Tenkepause bidrar vi til å å rydde vekk alt som er på arbeidsbenken, så vi kan velge hva vi tar frem igjen.

På Hjernelæringsspråket kan vi også fortelle om at vi kan bruke pust for at Skattkisten skal lagre mest mulig. Rolig pust roer ned Speideren (belønningssystemene) og Vokteren (flukt- og fryktresponsene) i hodet slik at de kan samarbeide med Den kloke (tenkehjernen) om å koble den nye kunnskapen på den som allerede ligger i Skattkisten. Det er nemlig et av de vanligste triksene hjernen bruker for å kunne finne frem til informasjon i Skattkisten: assosiasjoner.

Pust er også samlende i den forstand at det hjelper oss til å holde fokus her og nå, fremfor på tanker i fortid og fremtid. Bekymringstanker er som regel om fortid eller fremtid, så pust kan faktisk roe ned bekymringene våre.

 
animasjon følelsestrening 4.jpg

Jobb med barna

1. Fortell barna litt om pust

Du kan si noe sånt som: i dag skal vi snakke litt om pust, å puste er jo noe vi driver med hele tiden, alle sammen. Tenk at kroppen og hjernen samarbeider om å puste for oss helt uten at vi tenker over det! Pusten er helt nødvendig for at vi skal overleve og ha det bra. Men, visste du at pusten vår kan hjelpe oss når vi er sinte, redde, triste eller sure? Da går nemlig pusten fortere og høyt oppe i brystet. Hvis vi øver oss på å puste helt ned i magen, slik at den står ut som en ballong, kan du hjelpe hjernen å roe ned og du vil sikkert merke at du blir mindre redd og nervøs.

2. En Tenkepause med barna

Det skal ikke mange minuttene til og det er lurt å øve regelmessig så rolig pust er lettere å få til når barnet er i en stor følelse. Du kan bruke en av disse øvelsene:

  • Blås opp en ballong sakte og fokuser på å puste helt ut

  • Legg hånden på magen og legg merke til hvordan den blåser seg opp som en ballong når du trekker pusten ned i magen. Inn gjennom nesen, med en sssss-lyd ut gjennom munnen. Repeter 3 ganger, sakte.

  • Spill av Tenkepausen under

Egenrefleksjon voksne

Har du tenkt over hvordan du puster noen gang? Sikkert når du blir veldig sliten, da legger du sikkert merke til at pusten din går fort. Det fine med pusten er at den er koblet til hvordan du har det: både når du er rolig (sakte, dyp) og urolig (grunn, kjapp). Det betyr også at vi kan påvirke hvordan vi har det med hvordan vi puster. Når du nå gjør dine vanlige ting: legg merke til hvordan du puster. Du trenger ikke endre noe, bare legg merke til hvordan den går av seg selv.

Har du ikke tilgang til Hjernelæring Skole?
Vi lager ferdige prosjekter som bygger god sosial og emosjonell kompetanse hos barn på 1-4. trinn. Undervisningsopplegget er gratis. Lag en bruker så sender vi deg neste ukes tema mandag morgen.

Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår