Dine automatiske tanker om barnet kan eskalere situasjonen

Hvordan du tolker barnet er avgjørende for hvordan du møter barnets følelser og hjelper barnet med regulering. Det betyr at når du forstår og leser barns atferd og utrykk er dette et resultat av din erfaring, læring og innarbeidede mønstre og tolkningen din er i stor grad ubevisst. Det er fordi hjernen hjelper oss med å automatisere, det er smart å bruke minst mulig energi og tankekraft før vi kan handle.

Når du ikke vet hvor du skal gjøre av deg…

Når du ikke vet hvor du skal gjøre av deg…

Vi har altså et sett med holdninger, regler og automatiske tanker som farger møtet med barnet. Det er bra. Men. Noen ganger blir tolkningen vår feil. Da hender det vi bidrar til en eskalering heller enn å hjelpe barnet å roe ned. Vi har alle vært i en situasjon der det vi sa eller gjorde absolutt ikke roet noe ned...

Nettopp fordi det meste er mer eller mindre ubevisst må vi øve oss på å registrere hva som skjer med oss i møte med barnets følelser, da blir vi våre holdninger og tanker bevisst. Det er først når vi aktivt forholder oss til dette at vi kan se vår egen rolle i samspillet med barna.

For hva tenker du om barn som er sinte, eller om barn som slår? Hva med barnet som sutrer lett? Hva med barna som løper fra en krangel til voksne og vil de voksne skal ordne opp, hva tenker du da? Hvordan forstår du barnet som gråter lett? Hva med barnet som ikke tar imot beskjeder? Eller barnet som ikke vil kle på seg og som ikke deltar i noe? Og hva med barnet som splitter venner i friminuttet, eller barnet som sier stygge ting til andre barn, at de hater den andre? Og hva skjer med deg når barnet kaller deg stygge ting?

Det er ulikt hva som trigger oss. Vi har alle noen atferder som trigger ekstra og som får oss til å handle ut fra den emosjonelle delen av hjernen og som samtidig kobler ut tenkehjernen. Da har vi en tendens til å ville ta kontroll, moralisere, kjefte, sette på plass, sette inn konsekvenser eller bli utydelige, redde og uklare. Her er noen eksempler på hva vi vet det er vanlig å tenke når barnet har følelsesuttrykk som trigger oss:

Skjermbilde 2021-02-18 kl. 13.57.09.png

Hvordan unngår jeg å gå i sort?

Stopp opp og tenk igjennom

  • Hva kjenner du deg igjen i?

  • Hvem trigger deg lettest? Hva dreier det seg stort sett om?

  • Tenk på et barn som du har blitt trigget av og tenk tilbake på hvor vanskelig det er å holde seg selv regulert. Hva tror du gikk i hodet ditt? Hva tenkte du? Hvilke følelser gikk i kroppen din? Hvordan handlet du basert på dette?

Hva vi tenker om barnet når det er uregulert (eller gjør noe galt eller er fastlåst i noen typer følelser) påvirker hvordan vi er istand til å regulere oss selv og deretter barnet. Første skritt er å bli bevisst dine holdninger, hvor de kommer fra og hvordan det preger deg i ditt møte med barns følelser.

God hjernelæring!

Gratis Hjernelæring til sommeren 2021

Ferdig undervisningsopplegg for 1-4. trinn om hjernen, følelser, behov, følelsestrening og sosial kompetanse. Velkommen!


Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår