Den tredelte hjernen styrer alt - hvordan jobbe på lag med den

Toleransevinduet (eller læringsvinduet) og den tredelte hjernen er grunnleggende konsepter for å kunne forstå hvordan vi skal hjelpe barn å øke deres evne til selvregulering - det viktigste vi kan lære barn. Når vi forstår mulighetene og begrensningene læringsvinduet gir, samtidig som vi voksne evner å regulere oss selv, da kan vi hjelpe barna å roe ned de store følelsene og vise dem hvordan de kan regulere seg selv. For det er innen læringsvinduet både akademisk og sosial læring skjer, utenfor vil læringen ikke sitte. Derfor er denne kunnskapen sentral i all læring og trivsel.

Har du ikke tilgang til Hjernelæring Skole?
Vi lager ferdige prosjekter som bygger god sosial og emosjonell kompetanse hos barn på 1-4. trinn. Undervisningsopplegget er gratis. Lag en bruker så sender vi deg neste ukes tema mandag morgen.

En forenklet modell av hjernen, den såkalte tredelte hjernen er fin å benytte når vi skal lære om hvordan forstå og håndtere følelser, både hos oss selv og hos barna. Hjernen vår har utviklet seg nedenifra og opp. Den eldste delen av hjernen er den mest primitive delen. Denne delen av hjernen, krypdyrhjernen, består av hjernestammen. Her styres de viktigste funksjoner for å sikre overlevelse. Krypdyrhjernen regulerer mange kroppslige funksjoner som temperatur, blodtrykk, søvn/våkenhet, appetitt og opplevelsen av trygghet/fare. Det er Vokteren som trigger strukturene i denne delen til å reagere når vi opplever frykt.

I laget over kypdyrhjernen finner vi den eldre pattedyrhjernen. Denne kalles også følelseshjernen og består av det limbiske system. Denne delen av hjernen oppstod da de første pattedyrene begynte å utvikle seg og styrer følelsene våre. Den regulerer også atferd som handler om tilknytning og sosialt samspill. Det er Vokteren som registrerer fare og Speideren registrerer at vi søker samhold.

Den siste delen av hjernen som ble utviklet er hjernebarken, den nyere pattedyrhjernen. Dette omårdet forstås som tenkehjernen og er lokalisert øverst og ytterst i hjernen. I tenkehjernen finner vi menneskets evne til et verbalt språk og vår evne til tenkning. Denne delen snakker intellektets/fornuftens språk. Ettersom denne delen av hjernen er den som er sist utviklet er det denne delen som sist vi respondere hvis vi er emosjonelt aktiverte og vi må ofte hjelpe oss selv til å klare å koble på tenkehjernen.

Hjernen vår er først ferdig utviklet i tyveårene. Det er tenkehjernen som bruker tid på å ferdigstille seg og gjøre alle nødvendige koblinger. Hvor godt tenkehjernen utvikler seg utover normalutvikling henger sammen med de erfaringer og samspill som barnet og den unge gjør seg underveis. Hjernen er altså i større grad emosjonell enn rasjonell. Hjernen til de minste skolebarna er avhengig av en voksenhjerne som er istand til å koble på tenkehjernen slik at barna kan lære av gode erfaringer og la sin egen tenkehjerne få utvikle seg med gode erfaringer som den selv kan benytte.

De tre hjernedelene snakker ulikt språk og har ulike behov. Som voksen har vi alle kjent hvordan tenkehjernen kan raskt skru seg av om vi er sultne, trøtte eller emosjonelt aktiverte. Den emosjonelle og den primitive hjernen overtar og vi er utenfor toleransevinduet vårt. En hjerne i balanse er en psykisk sunn hjerne som har kontakt og kommunikasjon med alle tre delen av hjernen. Det betyr at vi må kjenne til både kroppslige så vel som følelsesmessige reaksjoner hos oss selv og også at det ligger viktige ting dypere i oss enn intellektet vårt. Når vi skal se nærmere på reguleringsteknikker i neste blogginnlegg, både for deg som voksen og for barna, vil kunnskap om den tredelte hjerne gi deg forståelse for hvordan vi trenger å koble på kroppen, pusten, så vel som følelser og tenkning. Hvis tenkehjernen skal gi oss gode rasjonelle og fornuftige tanker i en krevende situasjon må vi få den til å lytte og det lykkes vi først med når vi har regulert oss kroppslig og emosjonelt.

Oppgave med barna

  • Se filmen om den tredelte hjernen sammen

  • Utforsk med barna hvorfor vi spiser flere måltider og har flere friminutt løpet av dagen?

    Fordi om krypdyrhjernen ikke har nok påfyll så vil tenkehjernen ikke kunne jobbe godt.

  • Hvorfor kan dette være spesielt viktig på skolen?

    Svaret ligger i evnen til å være i læringsvinduet/toleransevinduet så læring kan skje.

  • Utforsk med barna hva som hadde skjedd med dersom en slange hadde kommet inn i klasserommet.

    Krypdyrhjernen og følelseshjernen setter i full gang, og kobler ut tenkehjernen så vi skal komme oss i sikkerhet. I Hjernelæring vil vi si at Vokteren trigger frykt så vi lar vært og tenke og bare kommer oss unna, mens Speideren nok er enig og finner ut hvordan ting skal bli bedre.

Refleksjonsoppgave til deg som lærer

  • Hvilke grunnleggende behov må du dekke for å kunne holde en god undervisningstime?

Hvilke situasjoner eller karaktertrekk i en skolehverdag er det som særlig aktiverer deg?

Jo mer detaljert du tenker gjennom dette, jo større sjanse er det for at disse elementene blir med deg automatisk inn i den neste planleggingen. Timene dine vil kunne bli mer lærerike for barna og du vil kunne stå bedre i mot aktivering som skjer deg i en typisk time.

God Hjernelæring!
Hjernelæring - psykologi for barn


Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår