Vi mennesker lever sammen

Vi blir kjent med hvorfor det er viktig for oss å være sammen med andre og lære hvordan vi kan være en god gjeng sammen.

 
 

1.

Dette starter du timen med

Tid: 5 minutter

 

a) Skriv målet på tavlen

1. trinn
Jeg vet hvorfor vi trenger venner

2. trinn
Jeg vet hvordan vi kan hjelpe andre rundt oss

3. trinn
Jeg vet hva jeg kan gjøre for å holde på en venn

4. trinn
Jeg vet når samarbeid er viktig og hvordan samarbeid blir bra

 

b) Velg en start

Å skape fokus med pust

 

Å få energi med musikk

Vil dere lære dere hele teksten?

 
 

c) Si noe sånt som…
“Nå skal vi starte med et nytt hovedtema i Hjernelæring. Vi skal snakke mye om hvorfor det er så viktig for oss å være sammen med andre, og trene mye på å være sammen på en god måte. Det er også noe vi må øve oss på, å si og gjøre ting som blir bra for andre og oss selv.”

 

2.

Les og utforsk fortellingen

Tid: ca 15 min

Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor


3.

Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker

Tid: ca 25 min

Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.


 

1. trinn

 
    • Hvorfor føles det godt å ha venner og være sammen med andre?

    • Hva betyr det å få sår på hjertet? Har dere noen eksempler?

    • Er det farlig å få sår i hjertet?

    • Hva betyr det å sette plaster på hjertet?

    • Hvilke av figurene i hjernen er det som jobber for at vi skal bli en del av en gjeng?

  • 1. Tegn en tegning om engang du ble spurt om å leke. Bruk farger for å vise hva slags følelser det gav deg.

    2. Tegn en ny tegning om engang du ikke fikk bli med på leken. Bruk farger for å vise hva slags følelser det gav deg.

    Følelsesfargene

    Blå: Trist
    Rød: Sint
    Grønn: Glad
    Gul: Redd
    Rosa: Sjalu

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

2. trinn

 
    • Hvordan vet vi om vi andre har fått et sår i hjertet?

    • Hva legger du merke til?

    • Hvordan kan vi sette plaster på hjertet til andre?

    • Har dere noen eksempler på engang dere har satt plaster på hjerte til noen? Hva gjorde dere da?

  • Lag en plakat som du skal henge opp i klasserommet. Plakaten eller tegningen skal hete “Plasteret”.

    Tegn og/eller skriv noe om hvordan vi kan sette plaster på såret i hjerte til andre.

    Husk på hva vi snakket om under refleksjonsoppgaven.

    Her er noen eksempler:

    • Gi en klem

    • Holde hånden

    • Hente en voksen

    • Si at jeg ser du er lei deg

    • Spørre hva trenger du nå?

    • Kan jeg gjøre noe for deg?

    Be barna også tegne hvilke av figurene som vi trenger hjelp av for å kunne sette plaster på såret i hjertet til andre.

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

3. trinn

 
    • Hvorfor tror dere at det av og til kan være vanskelig å være sammen med andre?

    • Hva synes dere kan være vanskeligst?

    • Hvilke av figurene tror du roper høyest når vi synes det er vanskelig?

    • Hva er lure ting vi kan gjøre for å få en venn?

    • Hva betyr det å holde på en venn?

    • Hva er lurt å gjøre for å ikke miste en venn?

    • Hva tror dere fungerer mindre bra når vi prøver å få en venn?

  • I Hjernelæring bruker vi ferdighetskort for å utvikle og øve oss på sosiale ferdigheter, altså å være sammen med andre. Dette ferdighetskortet heter Å holde på en venn.pdf

    Fyll ut ferdighetskortet og snakk med læringspartneren om hva dere tenker om ferdighetskortet når begge har fylt det ut.

 

4. trinn

    • Hva betyr det å samarbeide?

    • Fortell om en gang dere fikk til et samarbeid?

    • Hvordan kjennes det ut inni deg når du er med og får til et samarbeid?

    • Hva kan gjøre det vanskelig for oss å samarbeide

    • Hvilke av figurene er det som hjelper oss til å samarbeide?

  • Å være en del av en gruppe handler om å få til samarbeid.

    Rydd plass i klasserommet eller et annet sted, til at dere kan danne en sirkel hvor dere holder hverandre i hendene.

    En elev skal være «floke løser» og går på gangen, mens de andre elevene lager en stor «floke» ved å flette/gå mellom hverandres armer, ben og hender. Når eleven har laget en «floke» hentes «flokeløseren» inn.

    Vedkommende skal løse «floken» ved å gi de andre elevene beskjeder på en hyggelig og tiltalende måte slik at de flytter seg og at «floken» blir løst opp.

 

Du trenger:

  • Ingenting

 

Vi er her for deg

Vi ønsker å være din allierte.

Ring oss på 98646541
Send en epost


Ressurser