Ellen er stille
Vi trener følelser ved å lese om hvordan Ellen har det hjemme. Kanskje forstår vi bedre hvorfor det av og til blir feil?
1.
Dette starter du timen med
Tid: 5 minutter
a) Skriv målet på tavlen
1. trinn
Jeg kjenner igjen følelsene mine, og andres
2. trinn
Jeg vet sammenhengen mellom kropp og følelser
3. trinn
Jeg forstår tankers påvirkning på følelser
4. trinn
Jeg vet hva som setter i gang følelser og hvordan gjør jeg noe som hjelper
b) Velg en start
c) Si noe sånt som…
”Hva husker dere fra forrige uke, da vi snakket om å trene følelsene våre? De neste ukene skal vi lese fortellinger om Ellen, Knut, Vasili og Vilde. Denne uken er det om Ellen som er stille. Hva skjer i tegningen, tror dere? Når vi lytter skal vi lete etter nøkler som hjelper Ellen å roe ned følelsene.”
2.
Les og utforsk fortellingen
Tid: ca 15 min
Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor
3.
Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker
Tid: ca 25 min
Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.
1. trinn
-
hva skjer i fortellingen?
hvorfor er Ellen stille, tror du?
hvordan skjønner du det?
-
Hvilke figurer jobber hardt i hjernen til Ellen, tror du? Vokteren, kanskje?
Er det plass til Den kloke?
Hvis ja, hva tror du Den kloke jobber med?
Hva tror du Vokteren vil?
Hvorfor tror du det?
-
Husker du følelsesfargene?
Bruk Følelseskort.pdf
Fargelegg boksene på arket
- Sint - rød
- Trist - blå
- Glad - grønn
- Redd - gul
- Sjalu - rosaKlipp ut og laminer.
Disse bruker dere for å si hvilke følelser som var tilstede da det skjedde noe.
Du trenger:
Sakser
Fargeblyanter
Lamineringsmaskin (om du har)
2. trinn
-
– Hvilken følelse kjenner Ellen
– Hvilken følelse kjenner broren
– Hvilken figur jobber mest hos broren?
– Hvilken figur kunne ha hjulpet broren til Ellen? -
Husker dere at vi snakker med kroppen?
Hva gjør Ellen med kroppen sin?
Hva gjør broren til Ellen med kroppen sin?
Hvordan kan de øve seg på å ha kroppen
Hvorfor tror du det er vanskelige?
Hva skjer om de øver seg?
-
Kunne Ellen gjort noe annet?
Hva hadde skjedd om foreldrene til Ellen ikke brølte?
Hva synes du Ellen skal gjøre om det skjer igjen?
-
Tegn en stor sirkel. Skriv "sinne" i midten.
Hvordan blir kropper når de blir sinte?
Lag piler ut fra sirkelen og skriv "brøler" fra den ene pilen.
Kan du komme med andre eksempler? Sett dem ved pilene
Du trenger:
3. trinn
-
Kunne Ellen gjort noe annet?
Hva hadde skjedd om foreldrene til Ellen ikke brølte?
Hva synes du Ellen skal gjøre om det skjer igjen?
-
Hvilken følelse kjenner Ellen, igjen? Er det flere følelser?
Hva tror dere Ellens tanker er?
Hvilke figurer styrer Ellens tanker?
Hvilken følelse kjenner broren, tror du?
Hva tror dere brorens tanker er?
Hvilken figur styrer brorens tanker?
-
Læreren leser fortellingen om Vilde mens barna har teksten foran seg. Når det kommer en tanke, rop STOPP. Strek under tankene.
-
Les teksten om tanker.pdf.
Har du noen gang tenkt over at tankene er der hele tiden og at de både kan hjelpe oss og gjøre det vanskeligere?
4. trinn
-
Kan du huske noe lignende som har skjedd deg?
Hvem ligner du mest på?
Hvorfor det?
Hvordan kjentes det ut inni deg?
-
Les teksten om triggere med barna.
Stopp gjerne underveis og tenk litt høyt sammen om det som står.
-
Fyll inn arket om triggere.
Sammenlign gjerne med hverandre.
Fakta om følelser
Følelseskort er et pedagogisk verktøy som gjør det lettere snakke om følelser. De kan brukes i timen, men du vil også kunne bruke de i en til en samtaler som kan gjøre det enklere for barna å uttrykke hvordan de har det. Vi har valgt å la barna lage sine egne følelseskort slik at de får et nærere forhold til kortene. Vi skal bruke følelseskortene flere ganger så ta godt vare på dem.
Når du får mer og mer kjennskap til hvilke triggere som utløser ulike følelser, så vil du oppleve mer kontroll og være forberedt til å håndtere følelsene dine på en bedre måte.