Avstand og nærhet er også kroppsspråk
Vi øver på å lese og forstå både egne og andres signaler, både det vi sier med munnen og med kroppen.
1.
Dette starter du timen med
Tid: 5 minutter
a) Skriv målet på tavlen
1. trinn
Jeg kan kjenne på kroppen min hvor nærme jeg liker at noen kommer meg
2. trinn
Jeg vet at det er noen mennesker som kan komme nærme og andre ikke
3. trinn
Jeg kan si noe om at å komme for nærme andre mennesker eller være for langt unna betyr noe for oss
4. trinn
Jeg vet at avstand og nærhet mellom mennesker er kroppsspråk
b) Velg en start
c) Si noe sånt som…
“I dag skal vi lære litt om nærhet og avstand. Har du noen gang tenkt over at det kan være ubehagelig at noen står for nærme? Vi skal se mer på dette i Hjernelæring i dag”.
2.
Les og utforsk fortellingen
Tid: ca 15 min
Lest den før? Lag en konkurranse: hvor mye husker vi fra i fjor
3.
Valgfrie oppgaver, eksperimenter og leker
Tid: ca 25 min
Disse aktivitetene er alderstilpasset og gir barna flere måter å huske kunnskapen på.
1. trinn
-
Har du noen gang opplevd at noen har kommet for tett på? Hvordan kjentes det ut?
Har du noen gang opplevd at du ville snakke med noen som har vært for langt unna? Hvordan kjentes det?
-
Gå to og to sammen.
Stå fra hverandre med 10 meters mellomrom (eller så langt det lar seg gjøre).
Den ene står stille mens den andre går mot den første.
Den stillestående sier stopp når det andre barnet er kommet nærme nok.
Tell opp med skritt hvor mange skritt det er mellom den ene og den andre eleven.
Bytt
-
Finn frem arket «Mitt nærhetshjul»
Nå kan du tegne mennesker inn i nærhetshjulet ditt
Hvor plasserer du foreldre, søsken, besteforeldre?
Hva med venner i klassen? Lærer? Rektor? Andre?
Sett inn Nærhetshjulet ditt i permen (dere skal jobbe med nærhetshjulet gjennom flere trinn)
Du trenger:
Plakaten Nærhetshjulet.pdf
Muligheten til å kunne bevege kroppen og øve med god avstand. Kanskje kan det gjøres ute? Eller i gangen? Eller i klasserommet hvis dere flytter litt på pultene.
Permen
2. trinn
-
Dere kan nå leke at dere er i forskjellige roller når dere går mot hverandre.
Hvor sier du stopp hvis det er rektor som kommer mot deg?
Mamma?
Pappa?
Læreren din?
Et barn du ikke kjenner?
Et barn du kjenner godt?
En voksen du ikke kjenner?
Improviser gjerne og kom opp med andre roller dere kan være.
-
Finn frem arket «Mitt nærhetshjul» her, eller finn det i permen din.
Nå skal dere tegne/ fargelegge og skrive inn ulike mennesker dere har i livet deres, og plassere dem på nytt inn i Nærhetshjulet deres .
Hvor plasserer dere foreldre, søsken, besteforeldre?
Venner i klassen? Lærer?
Rektor? Andre?
-
Er det forskjeller i hjulet fra i fjor til i år?
Hvorfor det tror du?
Du trenger:
Plakaten Nærhetshjulet.pdf
Permen
3. trinn
-
Alle stiller seg opp i den samme sirkelen. Én står i midten og er lekeleder. Alle snur seg mot høyre, og beveger/flytter sirkelen innover mot sentrum slik at alle står tett sammen. Når lekeleder teller til tre skal gruppen gjøre følgende:
1. Sette seg ned i hverandres fang
2. Bøy seg ned og berøre bakken med knærne og komme rett opp igjen
3. Sett seg ned på gulvet samtidig og klappe i hendene
4. Løfte den ene foten
5. Gå en runde
-
Finn frem arket «Mitt nærhetshjul» her, eller finn det i permen din.
Nå skal dere tegne/ fargelegge og skrive inn ulike mennesker dere har i livet deres, og plassere dem på nytt inn i nærhetshjulet deres.
Hvor plasserer dere foreldre, søsken, besteforeldre? Venner i klassen? Lærer? Rektor? Andre?
-
Er det forskjeller i hjulet fra i fjor til i år?
Hva med fra 1. klasse til nå?
Hvorfor er det sånn, tror du?
Du trenger:
Plakaten Nærhetshjulet.pdf
Permen
4. trinn
-
Finn frem arket «Mitt nærhetshjul» her, eller finn det i permen din.
Nå skal dere tegne/ fargelegge og skrive inn ulike mennesker dere har i livet deres, og plassere dem på nytt inn i nærhetshjulet deres.
Hvorfor er det forskjeller også denne gangen?
-
Prat med en læringspartner.
Hvilke av figurene du trenger hjelp fra til å kunne sette grenser og si nei, hvis du opplever at noen andre kommer for nærme?
Hvordan kan du sette en grense på en tydelig, men høflig måte? Tenk igjennom hva du kan:
Si
Gjøre
Vise med kroppen din
Reflekter rundt hva dere kan si og gjøre og skriv det ned selv.
Du trenger:
Plakaten Nærhetshjulet.pdf
Permen