Når barnet får følelser som får dem ut av balanse, vet vi hva du skal gjøre
Du skal hjelpe barnet å roe ned.
Så skal du snakke om følelsene som kom.
Da lærer barnet å håndtere følelsene bedre neste gang. Det fine er at du kan feile 70% av tiden.
La oss vise deg hvordan du med enkle spørsmål kan bygge robusthet i de andre 30%. Hjernelæring Samtale er tilpasset barn mellom 5-11 år.
Hvorfor snakke om følelser?
Å snakke om følelser bygger robusthet hos barnet.
Alle barn trenger å snakke om det som skjer inni dem, uansett om følelsene synes godt eller ikke.
Når et barn får dele det som skjer på innsiden når sint/lei seg/trist/sjalu kommer, så gir det barnet en følelse av at de og følelsene deres er riktige, viktige og verdifulle.
Hjernelæring Samtale
Verktøy som trigger samtaler om følelser.
Vi har oversatt et av normalspykologiens fremste verktøy: samtaler med barn. Appen er et konkret verktøy for å trigge de gode samtalene om følelser med barnet.
Robusthet er knyttet til å kunne regulere følelser. Det hjelper barn å skape og bevare vennskap, trives og lære.
Foreldrene forteller
Han pleier ikke ville snakke om følelser så jeg var skeptisk til at appen kunne funke. Men han likte det! Så vi fikk for en gangs skyld snakket om sinnet han har mye av. OG han vil gjøre det igjen.
- Synne, stemamma til gutt 7 år
Med litt hjelp til en god inngang klarte vi å komme inn i en samtale om legging, en situasjon vi bruker utrolig mye tid på. Samtalen ble for en gangs skyld om det som var inni gutten min, ikke på alt som pleier å gå galt.
- Linn, mamma til gutt 6 år
Jeg har ikke lært å snakke om følelser hjemme, så dette var veldig deilig å ha for å komme i gang. Ser jo at det åpner andre samtaler enn vi pleier å ha. Jeg lærer mer om datteren min og det hjelper meg.
- Trond, pappa til jente 10 år
Barn kan ikke styre følelsene
Vi må hjelpe dem å øve seg på å regulere dem.
Barn lærer seg å regulere følelser ved å observere oss voksne, kopiere og øve. 30% av tiden trengs det mer.
Når vi hjelper barn å utforske følelsene gjennom samtale gir vi dem en mer eksplisitt øving og forståelse gjennom et felles språk. Det er det beste grunnlaget for god mental helse.
Uansett om et barn strever normalt eller mer så vil samtaler om følelser hjelpe dem å takle egne følelser og forstå at også jeg er normal.
Møt psykologene
Cecilie B Angelskår, Vibeke Kjær,
Vibeke H Borge og Camilla H Fjellheim
Disse fire er psykologspesialister, pedagoger, fagkyndige i retten, undervisere og de brenner for barn og unges psykiske helse. Med over 70 års erfaring til sammen evner de å finne frem essensen i psykologisk velprøvd teori og omsette denne til verktøy for voksne som bygger god mental helse hos barn.
Det faglige grunnlaget
Hjernelæring baserer seg på validerte teorier innen samfunnspsykologi, normalpsykologi og utviklingspsykologi. Hjernelæring skal ikke være behandlende, men hjelpe voksne rundt barn å tilrettelegge for utviklingen av robusthet og god psykisk helse gjennom et felles språk og kunnskap om hjernen og følelsene (psykoedukasjon).
Det er viktig for oss at teoriene vi baserer verktøyene på er allment aksepterte som solide.