Hjernelæring

View Original

Det viktigste vi kan lære barna er selvregulering

I kronikken Denne sosiale ferdigheten er en av de viktigste du bør lære barnet ditt (krever abonnement) understreker forskere viktigheten av selvregulering hos barn. Vi er så hjertens enig og vil gjerne oppfordre alle dere som jobber med barn å reflektere rundt hva dette betyr for skolehverdagen.

See this content in the original post


Så hva er selvregulering? Ogden sier i kronikken at “selvregulering kan enkelt defineres som evnen til å regulere tanker, følelser og adferd. Det innebærer å kontrollere sterke reaksjoner, motstå impulser og fristelser og ikke la seg distrahere.”

Selvregulering er faktisk kilden til god psykisk helse, og din relasjonskompetanse som voksen er det som viser barna vei, og det er alltid vi voksne som må ta ansvaret for å veilede barna, både forelder og lærer.

Så må vi også huske at vi alle har hatt varierende grad av gode veiledere selv. Delvis fordi våre foreldre og lærere ikke var bevisst viktigheten, delvis fordi de selv ikke var så gode på det. Evnen til selvregulering går i arv, både den gode og den manglende.

Noen er selvfølgelig regelrette naturtalenter og skjønner systemene av seg selv. De fleste av oss må øve, øve og øve for å ikke la podens masing ta knekken på morgenen eller elevens gjentatte mangel på fokus gjøre oss oppgitte og utålmodige. Å selvregulere perfekt er i utgangspunktet umulig å få til absolutt hele tiden, men vi kan øve oss på å holde fokus, ikke gå i taket, hente det vi trenger og nære gode relasjoner til andre. Det meste går etterhvert av seg selv. Repetisjon er jo en av hjernens måter å automatisere slik at den slipper å bruke masse energi hver gang.

Også for barna er det viktig at vi gjør nettopp det: fortsetter å øve. Når vi øver oss på selvregulering som voksne vil vi også bli bedre på relasjonskompetanse, altså det som skal til for at vi ser andre mennesker og kan knytte oss til dem. En god lærer er en som kan triksene for å få eleven til å føle seg sett, å mestre. Det får du bedre til når du selvregulerer godt. Først når dette trygge rommet er skapt kan elevene virkelig blomstre og lære.

Online seminar om barns hjerner

hvordan spre kunnskap om hjernen og psykisk helse til alle barn på en forebyggende og tryggende måte. Du kan lære mer om hvordan spille på lag med barns hjerner i et kort online seminar.

Vårt mål er å hjelpe deg på vei, for det er mange triks å hente fra psykologien. I Hjernelæring starter du med å etablere et felles språk for hjernen sammen med barna. Når dette språket brukes til å lære om hjernen så kan det også brukes til å reflektere over hva som har skjedd, gjenkjenne hvorfor det skjedde og finne andre løsninger på det som oppstod. Igjen og igjen. Denne prosessen står sentralt i å lære selvregulering. Det tar tid, men vi blir heldigvis nokså fort flinkere også.

For når du tar en god kikk på og kjenner dine egne evner til selvregulering, både når du får til og det som er vanskeligere, kan du også øve deg på å bli bedre på å selvregulere, både som partner, lærer og forelder. For det er vårt ansvar som voksne å hjelpe barna å utvikle sin evne til selvregulering. Uansett hva vi gjør påvirkes barna av hvilken regulering vi voksne rundt dem fremviser, og evnen deres utvikles over tid i takt med erfaringer og hjernens utvikling. La oss ta det på alvor og gi dem størst mulig sjanse til å øve, regulere, trives og lære.

La oss stå sammen om trygge barn som våger. God Hjernelæring!


Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

See this social icon list in the original post

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår