Hjernelæring

View Original

Din relasjonskompetanse er nøkkelen til trivsel og læring for barna

Vi vil nå komme tilbake til begrepet relasjonskompetanse i dette og i de neste blogginnleggene. God relasjonskompetanse er grunnleggende i møte med barn i utvikling og ligger til grunn for god psykisk helse. Vi trenger teoretisk kunnskap om relasjonskompetanse, men det er først og fremst i relasjoner denne kunnskapen blir virksom. Relasjonskompetanse i møte med eleven er et håndverk som dreier seg om å se det enkelte barn og individet bak atferden, forstå sine egen reaksjoner i dette møtet og tilpasse sin egen atferd til barnet uten å miste lederskapet.

See this content in the original post

Vokteren passer på at du er trygg
Den kloke hjelper deg å ta gode valg,
Speideren hjelper deg med å få det som er godt for deg.
Skattekisten lagrer det som er viktig så du kan bruke det igjen

Lærer og elev forholdet er en asymmetrisk relasjon hvor ansvaret ligger hos den voksne. Dette betyr at for å skape gode forutsetninger for læring må læreren være bevisst sitt eget reaksjonsmønster i møte med ulike barn og situasjoner, i tillegg til å evne å regulere seg selv følelsesmessig. Vi vet at følelser ofte kan smitte, raskere enn et virus, så her må lærer være på jakt etter en virksom kur selv om det kan være krevende.

Som vi har vært innom må de ulike delene av hjernen (Speidere, Vokteren og Den kloke) være i balanse for at barnet skal være i stand til å ta inn læring. Dersom tenkehjernen er koblet ut er det vanskelig å innta læring. Et barn som er aktivert emosjonelt eller har fysiologiske behov som ikke er dekket vil ikke ha tilgang til strukturer i hjernen som er nødvendig for å tilegne seg kunnskap. Dette vil for eksempel vise seg i uro eller passivitet eller utilgjengelighet. Dette betyr at barnet er utenfor det såkalte toleransevinduet.

Toleransevinduet

Toleransevinduet er et kjent begrep fra traumepsykologien som beskriver når en person blir over- eller underaktivert. Vi kan overføre dette til klasserommet og snakke om barnets læringsvindu. Dette er et godt verktøy for å forstå når barnet er tilgjengelig for læring, altså når det er grønt lys.

Læringsvinduet er individuelt; noen har et smalt vindu og andre har et bredere vindu, altså et lengre eller kortere spenn hvor de er på grønt lys. Dette kan skyldes noe iboende i barnet, noe situasjonsbestemt eller noe relasjonelt. Barn har ulike forutsetninger og er ulike i form av hvor mye stimuli de orker. For eksempel vil et barn med ADHD bli fortere uoppmerksom eller et barn kan på grunn av hjemmeforhold være tankefull og derfor være utenfor læringsvinduet.

Du som voksen har ditt eget toleransevindu og kan bli trigget på måter som får deg ut av dette. God relasjonskompetanse handler blant annet om å være bevisst sitt eget og andres toleransevindu. Det blir ofte brukt farger for få avstemme om en person er innenfor eller utenfor vinduet. Rødt betyr at du er utenfor eller såkalt hyperaktivert. Dette viser seg i sterke emosjoner som uro, sinne, tristhet, rastløshet, ukontrollert latter eller overgira. Grønt er optimal læringssone hvor hjernes ulike deler er i balanse. Blått er hypoaktivert hvor vi er under toleransevinduet. Her er man flat, nummen, fjern, dagdrømmeren. I de neste blogginnleggene skal vi snakke mye om tips og strategier du kan bruke inn i klasserommet og for deg selv for å øke fleksibiliteten og få barna inn i den grønne sonen.

Se denne nyttige videoen av psykolog Dag Nordanger for ytterligere forklaring:

Bli mer oppmerksom

Etter du har sett videoen over gjør følgende øvelser:

  1. Ta frem klasselisten din. Bruk fargene i toleransevindumodellen til å notere læringsvinduet til hver enkelt elev. En lang strek betyr at denne delen er stor. Bruk alle tre fargene for alle elevene dine.

  2. Bruke samme farger til å illustrere ditt eget toleransevindu. Tenk gjennom hva som får deg utenfor toleransevinduet ditt. Bruk også litt tid på å tenke gjennom eksempler og legg merke til hvordan du regulerer deg inn igjen.

God Hjernelæring!

Online seminar om barns hjerner

hvordan spre kunnskap om hjernen og psykisk helse til alle barn på en forebyggende og tryggende måte. Du kan lære mer om hvordan spille på lag med barns hjerner i et kort online seminar.


Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

See this social icon list in the original post

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår