Hjernelæring

View Original

Læring om hjernen med Kims lek

I forrige innlegg snakket vi litt om hvor fort hjernen glemmer og at repetisjon innen to timer hjelper hjernen å lagre for så å finne frem til den nye informasjon.

Det er også begrenset hvor mange ting hjernen klarer å tenke på av gangen. Og i hjernekunnskapen sier man at hjernen klarer å tenke på ca 7+-2 ting av gangen. For eksempel husker du kanskje at du måtte pugge de åtte tallene i et telefonnummer. Det er rett og slett ikke mer plass på arbeidsbenken i hjernen.

Vi fikk et supergodt tips fra en av Hjernelærerne våre om å bruke Kims lek for å illustrere at hjernen ikke klarer så mange ting på en gang og hvordan vi kan lage assosiasjoner for huske mer. Denne oppgaven passer godt etter å snakket litt om hva Skattkisten hjelper oss med.

See this content in the original post

Skattkisten i Hjernelæring. Klikk for å få den større.

1. Litt om Skattkisten

Fortell
Skattkisten lagrer alt vi gjør, lærer og tenker. Vi kan hente det frem når det trengs. Det vi henter frem oftest er lettest å hente frem. Skattkisten er uendelig, noe som betyr at vi kan lære det meste om vi øver oss over tid og ikke gir oss. Heldigvis er vi ganske gode på å ikke gi oss, spesielt barn. Tenk på den gangen du var liten og lærte å gå. Da ga du deg ikke! Og nå kan du det så godt at du ikke tenker over det en gang!

Spør
Hva lagret du sist i Skattkisten din? Hva hentet du sist ut derfra?
Du hentet ut svarene på disse to spørsmålene, blant annet.



2. Kims lek

Si: Visste dere at Hjernen er laget sånn at den ikke kan tenke på så mange ting av gangen, faktisk under ti ting av gangen! Nå skal vi snart gjøre et eksperiment der vi kan kjenne på hvordan dette fungerer.

Runde 1

  1. Legg frem seks ting under et teppe e.l.

  2. Forstyrr barna veldig i de 10 sekundene de får på å se på tingene.

  3. Be dem huske alle tingene.

  4. Tenk litt sammen rundt hva som skjer når du forstyrrer. Du bruker nemlig opp plassen i hjernen deres slik at det blir vanskeligere å konsentrere seg om å huske tingene.

Runde 2

  1. Legg frem seks nye ting under teppet.

  2. La barna se i 10 sekunder og be dem huske alle tingene.

  3. Hvordan tror vi Skattkisten klarte å jobbe nå?

Runde 3

  1. Legg alle tolv tingene fra de to siste rundene under teppet

  2. Be barna lage en fortelling om tingene, tenke hvordan tingene kan kobles sammen, eller huske hvordan de ligger plassert: for eksempel et viskelær kan ikke pusse ut pennen, dersom du har et viskelær og en penn. Eller at en Skattkiste er noe Kaptein Sabeltann har.

  3. La barna se i 10 sekunder

  4. Husk alle tingene sammen, gjerne med å dele hvordan dere tenke på dem

Snakk om forskjellene mellom de tre rundene, utforsk sammen hva som kanskje skjer i hjernen. Dere kan også snakke om at siden dere så på tingene to ganger, så kanskje dere husker dem i morgen også!

Det er ikke så farlig om det blir helt korrekt, det viktigste er å tenke over hvordan hjernen jobber og hva man kan gjøre for å hjelpe den å huske og lære.

3. Refleksjon - din egen læring

Du som lærer er guide i utforskingen av hjernen. At du deler dine egne tanker og erfaringer er en viktig del av relasjonsbyggingen med barna og sidestiller deg med barna på en måte som gir barna mulighet til å dele av sine egne erfaringer også.

Din egen tenking og refleksjon rundt dette hjelper deg å lagre kunnskapen i din hjerne.

Oppgave

  1. Tenk gjennom et eksempel der et barns arbeidsbenk kan ha vært full og du så de ikke klarte å ta inn ny kunnskap

  2. Tenk gjennom en gang det har skjedd deg selv

  3. Tenk gjennom hva du kan gjøre neste gang du ser at et barn ikke har plass til faget dere holder på med

    • Tips 1: snakk om arbeidsbenken “jeg ser du tenker på mange ting, er det vanskelig å få plass på arbeidsbenken til det vi skal holde på med nå?”

    • Tips 2: snakk om ro og fokus gjennom pust “visste du at hjernen av og til trenger en Tenkepause for å klare å fokusere på det vi skal holde på med? Skal jeg puste tre dype pust med deg, eller vil du gjøre det selv?”

God Hjernelæring!


Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

See this social icon list in the original post

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår