Hjernelæring

View Original

Hvorfor tenke ledelse hjemme og på skolen - fordi vi er sosiale

I tiden fremover skal vi skrive en god del om relasjonskompetanse og hvordan denne ledelseskompetansen er sentral i klasserommene, faktisk selve grunnlaget for trivsel og læring hos elevene. Ikke minst skal vi snakke om HVORDAN du kan gå frem for øke din egen relasjonskompetanse, og hvordan du kan hjelpe barna til det samme.

Ledelsesprogrammer, kurs og utdanninger blir tilbudt av mange aktører og i ulike fasonger. Man relaterer slike kurs og utdanninger først og fremst til bedrift og næringsliv, mens et av de aller viktigste ledelsesskapene er foreldreledelse og klasseledelse. Uansett situasjon, god ledelse handler i første omgang om å inneha og utvikle en god relasjonskompetanse. Med relasjonskompetanse menes de evner, ferdigheter, holdninger og erfaringer som gjør det mulig å danne, vedlikeholde og reparere sosiale relasjoner.

Det er dette vi ønsker å lære våre barn for at de skal være gode samfunnsborgere og være del av det sosiale fellesskapet som vi vet er en grunnleggende faktor for god psykisk helse. Vi lærer barna å si unnskyld for å reparere eller vi lærer dem å dele, si takk og inkludere andre. Disse sosiale ferdighetene er viktige deler av god relasjonskompetanse. Relasjonskompetansen utvikles gjennom hele livet fordi ulike situasjoner, perioder og personer krever ulikt av oss. En person med god relasjonskompetanse er en som evner å få andre til å føle seg vel. Konfliktsituasjoner setter vår relasjonskompetanse på prøve. Det er da vi har mest bruk for at både vi selv og andre innehar denne kompetansen å bevare relasjonen, til tross for uenigheten. God relasjonskompetanse handler om å se forbi det du kan observere, for ingen er bare det de ser.

Mange lærere er også foreldre som hver dag bruker bevisste strategier i relasjonen til barna. Store deler av foreldreledelsen er imidlertid intuitiv. Du trøster når barnet er redd eller har slått seg, du støtter barnet når det begynner å sykle. Dette ligger helt naturlig for de fleste. Som lærer har du en annen rolle, men du endrer ikke personlighet i det du går inn av skoleporten. Din måte å forstå og fylle lærerrollen er helt avgjørende for barnas opplevelse av skolehverdagen. Din måte å utøve klasseledelse vil være påvirket av din egen relasjonskompetanse og du er i en unik posisjon til å la dette smitte over på barna.

En studie fra New Zeland i 2008 fant at blant 138 faktorer var lærerens relasjonskompetanse helt avgjørende for elevens læringsutbytte og for å forebygge problematferd. I praksis betyr dette at barnet er helt avhengig av å bli sett og akseptert for å trives og tilegne seg kunnskap. Som tidligere nevnt gjør barn som de gjør ikke fordi de ikke vil noe annet, men fordi de ikke kan. Det er ikke sjelden at vi fra voksne i en terapisituasjon hører om den viktige læreren som forstod og så. Ved å være støttende åpnes en mulighet til å skape relasjon med et barn og du kan være en viktig rollemodell for dem du møter på din vei.

Den kloke hjelper deg å ta gode valg,
Vokteren passer på at du er trygg,
Speideren hjelper deg med å få det som er godt for deg.
Skattekisten
lagrer det som er viktig så du kan bruke det igjen

Til barna er det vesentlig å snakke om aksept, på et språk de forstår. I Hjernelæring snakker vi om at de fire figurene (Speideren, Vokteren, Skattekisten og Den kloke) må prøve å forstå hverandre og samarbeide. Når Speideren vil snakke med sidemannen, mens Den kloke ber barnet om å følge med på det læreren sier så kan det bli krøll. Kanskje blir du som lærer så irritert at Voksteren hos barnet roper “kom deg vekk”. Dette er ingen ønskelig situasjon for noen. Et engstelig barn tar ikke i mot læring fordi hjernen forteller det at her er overlevelse det viktigste.

Det er selvsagt viktig å være tydelig og at det vil være behov for å heve stemmen innimellom. Ofte er det den/de samme barna som bryter normen og får deg til å reagere. I slike tilfeller må vi stoppe opp og forsøke å forstå personen bak denne atferden. Still deg selv spørsmålene: Hva vet jeg om dette barnet? Hva kan være den gode intensjonen for barnet være ved å vise slik atferd (for eksempel beskyttelse)? Hvordan ser jeg ut for barnet?

Fordi vi i Hjernelæring vet at god relasjonskompetanse er helt essensielt vil vi holde fokus på dette i de kommende blogginnleggene.


Jobb med barna

1. Be barna ta med munnbind eller alternativt bruk ark som holdes opp foran ansiktet slik at kun øynene synes. Er det mulig å si noe om hvordan en annen person har det på innsiden (i hjertet) ved bare å se øynene? Hvordan blir det på innsiden i deg når du bare ser øynene til den andre? (morsomt, skummelt etc.)

2. Be barna fortelle om hvordan de kan gjøre en venn glad og hvordan en venn kan gjøre dem glade.

God Hjernelæring!

Hva med deg?

Tenk gjennom hvordan du møter barna i løpet av en dag.

Når møter du barnet med holdningen:
1) Han/hun vil ikke

Når klarer du å møte dem med:
2) Han/hun får det ikke til

Hvorfor er det forskjell? Hva kan du gjøre for å møte barna mer og mer undrende.

See this content in the original post

Hjelp oss å hjelpe

Lik oss veldig gjerne på Facebook eller LinkedIn. Da får du enklere tak på tipsene vi legger ut og vi får hjelp til å spre det gode ord. To fluer i ett smekk!

See this social icon list in the original post

Eller du kan få tipsene i innboksen din om du melder deg på mailinglisten vår